Op het Mill Hill College wordt gewerkt met twee onderwijsconcepten:
Regulier onderwijs met een tweejarige brugperiode mavo/havo, havo/vwo en vwo, waarbij aan het einde van het tweede jaar de leerlingen op het hoogst haalbare niveau worden ingedeeld.
Team-X: Anders dan bij het regulier onderwijs richt Team-X zich meer op levensecht thematisch onderwijs door elke periode gastsprekers uit te nodigen en op bezoek te gaan bij bedrijven en musea. De vakoverstijgende projecten sluiten aan bij het thema. We bieden onderwijs op maat waarbij de leerlingen de verschillende vakken op een voor hen passend niveau kunnen doen. Door te werken met een mentor en coaches die op de groep staan, is er veel ruimte en aandacht voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Na drie jaar stroom je uit naar een vierde klas regulier.
Jaarlijks organiseert het Mill Hill College een wereldwijsweek. Tijdens deze week vinden er allerlei activiteiten plaats zoals klassendagen, excursies, projecten, sportdagen en theater. Het afsluitende wereldwijsfestival vormt hiervan het hoogtepunt.
Bijzonder zijn de zogenaamde MILL uren, waarin leerlingen (onder begeleiding van de mentor) zelf de keuze maken voor welk vak ze extra aan de slag willen gaan.
Ook worden er talentvakken aangeboden waarvoor leerlingen zelf kunnen kiezen. Denk hierbij aan muziek, beeldende vorming, sport, theater en robotica.
Leerlingen op het vwo kunnen in aanmerking komen voor het versneld vwo. Als leerlingen toegelaten worden tot het versneld vwo, kunnen zij het vwo (of enkele vakken) in vijf in plaats van zes jaar afronden.
Er zijn vier toetsweken in een schooljaar. De voortgang van de leerlingen wordt bijgehouden in het leerlingvolgsysteem (LVS) enĀ Magister. In het LVS wordt door vakdocenten feedback gegeven op de leerhouding van de leerlingen.